OM OSS


Proclé är ett svenskt varumärke med placering i den vackra huvudstaden Stockholm. De första produkterna lanserades redan 2011 med ambitionen att skapa prisvärd skönhet för de vardagliga behoven. Under 2015 fasades det dåvarande sortimentet ut i syfte att ta omtag på förpackningsdesign och formula, kort därefter återlanserades det omtyckta läppbalsamet Volume Lip Balm. I Oktober 2017 adderades handkrämer till sortimentet, vilket var ett naturligt val då vintrarna i Sverige ofta är långa och kalla. Linnea Ark är formgivaren bakom de charmiga mönstren som inspirerats av omtyckta mötesplatser i hennes hemstad, Stockholm. Under 2018 är fler produktsläpp planerade där utgångspunkten är den samma som vid starten, att skapa prisvärd skönhet.

NYCKELN TILL EVIG SKÖNHET

Procle Seal

Proclé, som inte är testat på djur, är skapat i Sverige och producerat i Polen. Det är import- och distributionsbolaget Everdea som äger och driver märket. Proclé är franska och betyder nyckel, ett namn som lekfullt flirtar med uttrycket ”att finna nyckeln till evig skönhet”. Själva emblemet säkerhetsställer att du som konsument har köpt en äkta vara och dess design är speciellt framtagen för att ge varumärket och logotypen ytterligare en dimension. Bakom dess design står formgivaren Martin Lindbratt med team och den sattes i bruk år 2015 i samband med återlanseringen av Volume Lip Balm. @procle

LINNEA ARK EN KREATIV KRAFT

Linnea Ark

Linnea Ark är en svensk formgivare och Art Director med mångårig erfarenhet av skönhetsindustrin och e-handel. Genom att ta fram mood boards med bilder från Stockholm lyckades hon indentifiera tydliga mönsterbilder, men också mer imaginära, kopplade till omtyckta mötesplatser i hennes hemstad. Hon gjorde de första skisserna till handkrämernas mönster för hand och ändrade därefter små, små detaljer tills varje tub var helt perfekt. Linnea berättar:

”Det har varit minst sagt utmanande att att balansera design, formula och juridiska formaliteter med målgruppens önskan. Samtidigt har det varit otroligt roligt och mycket lärorikt.”

Under arbetets gång har teamet bakom Proclé reflekterat mycket över hur mer eller mindre aktuta behov uppstår i vardagen genom de människor vi möter och de platser vi besöker. Med det som utgångspunkt har handkrämerna vuxit fram ur olika minnen, känslor och historier, vilka också ryms på förpackningens baksida. Namnen lyfter mönstret som legat till grund för designen, men där mer globala ord som Pop och Fling har adderats i syfte att göra produkten mer tillgänglig.